När du skriver rapporter och uppsatser ska du arbeta vetenskapligt. Du måste själv ta del av, välja ut och värdera information från andra ("källor"). Sedan lägger du till dina egna resultat och slutsatser. Det är viktigt att ange varifrån du hämtar din information genom att hänvisa till (kallas ibland "att referera till") de källor som du har använt.
Detta gör du för att
Du måste ange vem som är upphovsman (person eller organisation) till det som någon annan har skapat och som du använder i ditt eget arbete. Det gäller inte bara text, utan även idéer, influenser, bilder. Det räcker inte att skriva om någon annans text med dina egna ord - du ska ändå ange källa.
Du ska ha läst det du hänvisar till! Men du behöver inte nödvändigtvis ange källa till allt som du har läst. Man förutsätter att läsaren har vissa grundläggande kunskaper om ämnet.
Allt som du hänvisar till i din text (genom en "källhänvisning") ska finnas med din referenslista. Om du citerar någon ordagrant, ska du markera att det är ett citat och naturligtvis också ange källa.
Du behöver inte ange källa till sådant som är allmänt känt.
Det finns många olika system för hänvisningar (s.k. referensstilar) som styr exakt hur de ska utformas i texten och i referenslistan. Ta reda på vad som gäller för just ditt arbete. I den här guiden finns information om hur man anger källa enligt APA (American Psychological Association) som är det system som används i sjuksköterskeutbildningen på Högskolan i Halmstad.
Gemensamt för de flesta system är att de ger regler för hur man ska ange källa dels i den löpande texten dels i referenslistan.