Ett referenshanteringsverktyg kan vara ett program eller ett helt webbbaserat verktyg som hjälper dig att hantera dina referenser under hela skrivprocessen; från informationssökningen, under skrivandet och fram till publicerandet av din text.
Med ett referenshanteringsverktyg kan du:
Det finns mängder av referenshanteringsverktyg.
På biblioteket svarar vi på frågor om följande:
EndNote
EndNote Online
Zotero
Se till höger för ytterligare information om dessa verktyg.
I Libris kan du skapa referenser på böcker. Sök upp dem och klicka på knappen "Skapa referens", välj sedan det referenshanteringssystem du använder.
Denna funktion finns i de flesta databaser där verktygen ofta finns under länkar som "Cite", "Bibliography", "Skapa referens" ...
Zotero är ett fritt tillgängligt referenshanteringsverktyg. Verktygets funktioner för referenshantering är i princip samma som hos EndNote Online. Zotero kan användas både med Word och med Google Docs.
Både studenter och personal på högskolan i Halmstad kan skapa ett EndNote Online konto. Det är viktigt att du är på campus när du skapar kontot.
EndNote Online (före detta EndNote Web) är en webbaserad version av programvaran EndNote. Det har nästan samma funktioner som programmet EndNote och gör det också möjligt att dela sina referenser med andra som har EndNote Online..
För att använda Cite While You Write (CWYW), som låter dig infoga dina referenser från EndNote Online i ditt Word-dokument, behövs en insticksfil som laddas ner från EndNote Online. När filen är installerad syns en ny flik i Word för EndNote. Använder du en av högskolans datorer är insticksfilen för EndNote Online tillgänglig via Software Center och kan enkelt installeras om EndNote-fliken saknas i Word.
EndNote är ett program och installeras på datorn. Alla anställda på Högskolan i Halmstad kan få EndNote installerat kostnadsfritt, både på jobbdatorn och på hemdatorn.
Med EndNote samlar du alla dina referenser i programmet (i ett s.k. "bibliotek"), där du också kan bearbeta dem och organisera dem på olika sätt. Det går också att lägga till filer till referenserna. Om man lägger till en PDF-fil till en referens så går det dessutom att annotera filen.
I programmet ingår också funktionen Cite While You Write (CWYW) som knyter EndNote till Word. I Word syns kopplingen till EndNote som en extra flik. Med CWYW lägger du enkelt till referenser i texten som du arbetar med och samtidigt konstruerar programmet automatisk en referenslista i slutet av Word-dokumentet. Endnote formaterar referenserna så de att de följer riktlinjerna för den referensstil du har val. Du kan välja bland tusentals av referensstilar, som de välkända APA, Oxford, Vancouver och IEEE, men även tidskriftsspecifika stilar.
Att skapa ett konto på Endnote Online ger dig ytterligare möjligheter när du använder EndNote.
Genom att synkronisera ditt EndNote‑bibliotek
Läs mer om EndNote Online nedan.