Skip to Main Content

Referenser och referenshanteringsprogram

Vad är ett referenshanteringsprogram?

Ett referenshanteringsprogram kan vara ett program eller ett webbaserat verktyg som hjälper dig att hantera dina referenser under hela skrivprocessen; från informationssökningen, under skrivandet och fram till publicerandet av din text. 

Med ett referenshanteringsprogram kan du:

  • importera referenser från olika databaser till en plats
  • hålla ordning på dina referenser
  • skapa källhänvisningar i löpande text och referenslista i ditt Word-dokument
  • anpassa referensernas utformning enligt olika referenssystem eller specifika tidskrifters krav
  • skapa publikationslistor
  • dela referenser med andra.

Det finns många olika referenshanteringsprogram, Högskolebiblioteket svarar på frågor om:

  • EndNote
  • EndNote Online
  • Zotero

Kom igång med EndNote, EndNote Online eller Zotero

Vem kan använda EndNote?

EndNote är ett program som installeras på datorn. Alla anställda (ej studenter) på Högskolan i Halmstad kan få EndNote installerat kostnadsfritt, både på jobbdatorn och på hemdatorn.

Hur kommer jag igång med EndNote?

Du som anställd laddar ner EndNote från Software center (PC) eller Self Service (Mac). Stöter du på tekniska problem vid installationen vänder du dig till Högskolans IT-avdelning.

Använd EndNote

Med EndNote samlar du alla dina referenser i programmet (i ett s.k. "bibliotek"), där du också kan bearbeta dem och organisera dem på olika sätt. Det går också att lägga till filer till referenserna. Om du lägger till en PDF-fil till en referens så går det att annotera filen.

EndNote och Word

I programmet ingår också funktionen Cite While You Write (CWYW) som knyter EndNote till Word. I Word syns kopplingen till EndNote som en extra flik. Med CWYW lägger du enkelt till referenser i texten som du arbetar med och samtidigt konstruerar programmet automatisk en referenslista i slutet av Word-dokumentet. EndNote formaterar referenserna så de att de följer den referensstil du har valt. Du kan välja bland tusentals av referensstilar, som de välkända APA, Oxford, Vancouver och IEEE, men även tidskriftsspecifika stilar.

EndNote och EndNote Online

Att skapa ett konto på EndNote Online ger dig ytterligare möjligheter när du använder EndNote. 

Genom att synkronisera ditt EndNote‑bibliotek kan du:

  • använda ditt EndNote-bibliotek via Endnote Online om du inte sitter vid en dator där du har EndNote installerat (internetuppkoppling krävs)
  • synkronisera dina referenser till andra datorer där du har EndNote installerat (till exempel din hemdator)
  • dela dina referenser med andra som har EndNote Online.

Läs mer om EndNote Online på sidan Endnote Online - för studenter och anställda.

Vem kan använda Endnote Online?

Både studenter och anställda på högskolan i Halmstad kan använda EndNote Online.

Hur kommer jag igång med EndNote Online?

Du behöver skapa ett EndNote Online-konto. Det är viktigt att du är på campus när du skapar kontot. 

Skapa EndNote Online-konto 

Använd EndNote Online

EndNote Online (före detta EndNote Web) är en webbaserad version av programvaran EndNote. Det har nästan samma funktioner som programmet EndNote och gör det möjligt att dela sina referenser med andra som har EndNote Online.

EndNote Online och Word

För att använda Cite While You Write (CWYW), som låter dig infoga dina referenser från EndNote Online i ditt Word-dokument, behövs en insticksfil som laddas ner från EndNote Online. När filen är installerad syns en ny flik i Word för EndNote. Använder du en av högskolans datorer är insticksfilen för EndNote Online tillgänglig via Software Center och kan enkelt installeras om EndNote-fliken saknas i Word.

Vem kan använda Zotero?

Zotero är ett fritt tillgängligt referenshanteringsprogram som rekommenderas för dig som är student. Men det passar även för dig som anställd.

Hur kommer jag igång med Zotero?

Student

Stäng ner ordbehandlingprogram och övriga Office-program (Word, PowerPoint). Gå till www.zotero.org där du laddar ner: 1. programmet 2. tillägget till din webbläsare (Chrome, Firefox, Edge, Safari).

Anställd

Stäng ner ordbehandlingprogram och övriga Office-program (Word, PowerPoint). 1. Gå till Software center (PC) eller Self Service (Mac) där du laddar ner Zotero. Stöter du på tekniska problem vid installationen vänder du dig till Högskolans IT-avdelning. 2. Gå till www.zotero.org där du laddar ner tillägget till din webbläsare (Chrome, Firefox, Edge, Safari).

Använd Zotero

Zotero kan användas med Word, LibreOffice och Google Docs. Lär dig mer via guiderna nedan. Du kan även använda Zoteros enklare webbbaserade hjälpmedel, Zoterobib.