Skip to Main Content

Åtkomst till Högskolans e-resurser

Vanliga fel och lösningar på åtkomst till e-resurser

Om åtkomst till e-resurser inte fungerar kan det bero på olika saker. Här kan du se de vanligaste felen och lösningarna.

1. Du har inte utgått från www.hh.se/bibliotek

Börja med att kontrollera att du har utgått från bibliotekets webbplats www.hh.se/bibliotek . Sök därifrån fram önskad e-resurs via bibliotekets söktjänst OneSearch, någon av databaserna eller tidskrifterna och logga in via inloggningsrutan (Ezproxy at Halmstad University) med ditt student- eller personalkonto. Om du söker efter databasen eller artikeln via en sökmotor (till exempel Google) och sedan följer aktuell länk fungerar sällan åtkomst.


2. Din webbläsare blockerar åtkomsten

  • Testa en annan webbläsare.
  • Rensa cacheminnet och cookies i din webbläsare. Sök till exempel på: ”rensa cache” + ”Firefox", "Chrome" eller "Safari” i din sökmotor.
  • Testa att använda inkognitoläge/privat surfning i din webbläsare för att undersöka om tidigare lagrad information har skapat problem med åtkomsten.
  • Kontrollera att du har senaste versionen av webbläsaren du använder, uppdatera annars.

3. Du har loggat in i på ”Ditt bibliotekskonto” i OneSearch

Om du har klickat på ”Logga in” i OneSearch eller på ”Ditt bibliotekskonto” från bibliotekets startsida ser du dina lån och reservationer och kan göra beställningar. Det räcker inte för att få åtkomst till e-resurser. För mer information se sidan Hur fungerar åtkomst i denna guide.


4. Du har angett fel inloggningsuppgifter eller har ett inaktivt HH-konto

  • Kontrollera att du har stavat ditt användarnamn och lösenord rätt och att CapsLock inte är på. Ditt användarnamn ska inte innehålla student.hh.se eller @hh.se.

  • Klicka på ”Forgot password” om du har glömt ditt lösenord via inloggningsrutan (Ezproxy at Halmstad University).

  • Om detta inte fungerar, kontakta Högskolans IT-avdelning via helpdesk@hh.se för hjälp med ditt student- eller personalkonto.


5. Du kan logga in med ditt student- eller personalkonto men länken till e-resursen från databasen fungerar inte

Om du har klickat på ”HH-loggan - Check Local Full Text” från en databas och kommer till e-resursens sida hos biblioteket (OneSearch) och ser meddelandet: ”Logga in för att beställa.”

  1. Utgå från www.hh.se/bibliotek och välj ingången ”Tidskrifter” på startsidan. Sök efter tidskriftens namn. Kontrollera om biblioteket har tidskriften och den årgång(år)/volym/nummer du vill ha.
  2. Saknas e-resursen kan du testa att beställa via biblioteket, se Fjärrlån och inköpsförslag.

6. Du har flera Eduroam-konton och är uppkopplad mot fel

Kontrollera att du är uppkopplad mot Eduroam från Högskolan i Halmstad och inte Eduroam från ett annat universitet eller högskola.

Vad gör du om det ändå inte funkar?

Om inget av detta fungerar ber vi dig att mejla biblioteket på biblioteket@hh.se så att vi kan undersöka vad felet beror på. Inkludera gärna svar på dessa frågor:

  • Namn på e-resurs:
  • Befinner du dig utanför eller på campus?:
  • Kommer du åt andra e-resurser?:
  • Webbläsare:
  • Typ av enhet (tex. PC/Mac):
  • Felmeddelande: Bifoga om möjligt skärmbild som visar felmeddelandet.